Lekker en betaalbaar uit eten in Leeuwarden: de leukste restaurants

Op zoek naar een leuk restaurant in Leeuwarden voor ontbijt, lunch of diner? Na verschillende keren uit eten in Leeuwarden in verschillende restaurants en lunchtentjes heb ik zeker favorieten. Een verzameling van onze favoriete plekken om lekker en betaalbaar te eten in Leeuwarden zodat jij goedkoop uit eten kunt gaan.

Wentelteefjes eten in Leeuwarden: tips voor goedkoop eten in Leeuwarden

Uit eten in Leeuwarden

In een ambitie om alle Nederlandse hoofdsteden te bezoeken tijdens Project Nederland gingen Hugo en ik een weekend naar de Friese hoofdstad Leeuwarden, waar we allebei nog nooit waren geweest. Dat bleek een leuke verrassing. Ondanks het niet al te beste weer was het een heel mooie stad.

Door het slechte weer hebben we iets gedaan wat ik graag doe, namelijk lekker vaak gegeten. En dat leidt dan natuurlijk weer tot een lijstje met tips. Uiteraard alleen met echte favorieten!

Ontbijt en lunch in Leeuwarden

Voor ontbijt was het even zoeken, maar qua lunch heeft Leeuwarden veel te kiezen. We hebben een heleboel overwogen, waaronder de mooie Waag, maar uiteindelijk kozen we toch voor andere plekken. We moeten dus nog eens terug voor meer.. Op al deze plekken kun je redelijk goedkoop eten in Leeuwarden.

Barrevoets

Na een stadswandeling hadden we flinke honger, dus voor een late lunch gingen we de warmte in van Barrevoets. De chai latte heb ik even voor jullie goedgekeurd, waarna de keuze kwam voor een broodje. Dat was even moeilijk, want er zijn veel opties. Uiteindelijk ging ik voor het broodje geitenkaas met walnoten, honing en veldsla en Hugo nam het broodje gezond met oude kaas, serranoham, komkommer, tomaat en ei. Allebei lekker, dus een bezoekje aan Barrevoets raden we zeker aan. De taart zag er ook lekker uit, maar die heb ik laten staan (ja, dat staat er echt), omdat we al weer bijna gingen avondeten.

• Adres: Kleine Kerkstraat 41, Leeuwarden
Lunch met broodjes en koffie op tafel bij Barrevoets in Leeuwarden
Broodjes eten in Barrevoets

Huize Kwast

Toen we net in Leeuwarden waren aangekomen, hadden we zin in lunch. We kozen toen een gezellige plek aan de gracht van Leeuwarden, dat werd Huize Kwast. Ze noemen zich een gezellige huiskamer in de stad, wat ik wel begrijp. Het is een knus restaurant. Zelf zaten we achterin, vlakbij de open keuken.

We besloten voor tosti’s te gaan. Een echte aanrader, wat mij betreft, want het was zeker genoeg. Ik had de Fusion (met chorizo, aioli en kaas), Hugo ging voor de pulled pork. Je krijgt ze op lekkere dikke bruine boterhammen. Kortom, een leuke plek op een mooie locatie met lekker eten. Wat wil je nog meer?

• Adres: Nieuwestad 75, Leeuwarden
Tosti pulled pork met sinaasappelsap bij Huize Kwast in Leeuwarden
Tosti pulled pork.
Uit eten in Leeuwarden: interieur Huize Kwast
Het knusse Huize Kwast in Leeuwarden.

Laura & De Chef

Helaas is Laura & De Chef in 2019 gesloten en opgeheven.

Niet de eerste plek waar we naartoe gingen, maar wél mijn favoriet in Leeuwarden: Laura & De Chef. Toen we een plek zochten om te ontbijten op zondagochtend, vonden we al snel dit leuke tentje.

Wat gelijk onze aandacht trok waren de wentelteefjes van suikerbrood, die we allebei bestelden. Je krijgt hier room en blauwe bessen bij en het is echt héél lekker. En ook de thee en koffie vonden we aanraders. Als je daar dan bij optelt dat het meisje dan ons hielp ook nog eens heel vriendelijk en behulpzaam was, kun je niet anders dan dit de leukste plek van Leeuwarden vinden. Ga erheen, dit hoort vol te zitten op zondagochtend! En met de lunch, want de lunchkaart zag er ook goed uit. Eigenlijk wilde ik alles hier eten, ik geef het toe.

• Adres: Grote Hoogstraat 42, Leeuwarden
Wentelteefjes van suikerbrood bij Laura & De Chef in Leeuwarden.
De wentelteefjes van suikerbrood.
Manouk aan tafel met camera in café Laura & De Chef in Leeuwarden.
Laura & De Chef

Diner in Leeuwarden

Voor het diner zaten we een beetje te twijfelen. We kozen in eerste instantie een restaurant uit, maar daar was geen plek. Gelukkig kreeg ik een tip van reisblogger Marcella Molenaar, waarna wij terecht kwamen bij De Walrus.

De Walrus

Volgens Marcella kun je het best op het terras zitten, maar zoals ik al zei hadden wij geen prachtig weer. Wij kregen boven een plekje. Het restaurant is echt ontzettend leuk ingericht, waardoor het veel leuker was dan verwacht. Daardoor hebben we lekker gezeten in De Walrus. Het fijne is ook dat je daardoor niet in de tocht van de deur zit, want ik soms in restaurants heb en altijd vervelend vind.

Het eten was lekker. Geen extreem uitgebreide kaart met duizenden keuzes, maar van elk soort (vlees, vis, vegetarisch) wat, zodat je altijd wat hebt wat je lust, maar niet uren moet denken. Onze favoriet waren de frietjes, die vond ik echt superlekker. Gelukkig krijg je die er altijd bij.

• Adres: Leeuwenburg 11, Leeuwarden

Eetcafé ’t Goede

Onze laatste avond in Leeuwarden gingen we alsnog naar Hugo’s eerste keuze, Eetcafé ’t Goede. We waren wel een beetje vroeg, maar het restaurant stroomde al snel vol. Hier werden we heel vriendelijk geholpen.

Het eten was simpel, maar heel lekker. Zelf had ik de kipfilet met tapenade, walnoten, champignons en pestosaus: een succes, de vulling zat echt in de kipfilet. Het was ook niet te veel. Daar houd ik altijd van, want dan kun je een toetje nemen. Daarvan hebben ze echt te veel keuze, want ik moest er ongeveer twintig jaar over nadenken. Uiteindelijk kozen we de huisgemaakt Fryske dumkes ijs met een mokka/karamelsaus. Een goede keuze, want die was lekker. Ik zou nog eens teruggaan voor de andere toetjes!

• Adres: Weerd 13, Leeuwarden

Bonus: Kattencafé PoesPas

Op zondag liepen wij ook een deel van de tijd buiten het centrum. Toen kwamen we langs iets heel leuks: een kattencafé! Helaas is Kattencafé Poespas gesloten op zondag, dus we hebben er zelf geen bezoekje aan kunnen brengen. Maar het lijkt me wel heel leuk, dus ik raad het je van harte aan! Alle andere dagen zijn ze wel gewoon geopend, dus ga zeker langs voor een koffie of lunch.

• Adres: Noordvliet 11, Leeuwarden
Kat voor het raam op een bord met daarop PoesPas Kattencafé in Leeuwarden
Kattencafé PoesPas

Ik hoop dat je zo even genoeg inspiratie hebt voor lekker uit eten in Leeuwarden. Heb jij nog een aanvulling?

Pinterestafbeelding: uit eten in Leeuwarden: tips voor goedkoop eten in Leeuwarden
Bewaar op Pinterest!

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen:

Delen of bewaren voor later?