| |

Reisdagboek #1: Aankomst en Lima

Onze eerste week in Zuid-Amerika zit erop! Of eigenlijk is het iets minder dan een week, want voor het overzicht ga ik het bijhouden van maandag t/m zondag. Omdat ik in het begin nogal veel te vertellen heb, is het alsnog een lang artikel, excuses daarvoor. Hierbij ons reisdagboek voor Lima, de hoofdstad van Peru, waar we verschillende wijken bezoeken en waar van alles te zien is. Benieuwd naar onze route? Die kun je hier vinden.

Donderdag: vlucht en aankomst in Peru

Op Hemelvaartsdag is het dan eindelijk zo ver: we gaan nu echt naar Zuid-Amerika! Waarschijnlijk deels door de zenuwen zijn we al vroeg wakker. We ruimen de laatste dingen op in huis en dan kunnen we eindelijk gaan. We staan om 8.30 uur bij de bushalte. Gelukkig gaat er vlakbij ons huis een bus naar het station, want het is toch fijner om vanaf je eigen huis te vertrekken. We hebben als we op het station komen 2 minuten voor de eerste trein naar Schiphol. We denken dat we het nooit redden met de backpacks, maar lopen toch een beetje door. En ja hoor, we halen het ook nog. Gelukkig is het op een feestdag niet druk in de trein, dus we kunnen zitten.

Rijen op Schiphol

De KLM geeft veel info vooraf, dus we weten al dat we vanaf Vertrekhal 2 vliegen en welke balie we moeten hebben. We waren gewaarschuwd voor drukte: en terecht, want er staat een lange rij al voor je bij de balies kunt komen. We hebben al ingecheckt en moeten alleen nog naar de drop-off. Voor ons staan een paar Italiaanse vrouwtjes die er helemaal niets van snappen, maar gelukkig worden die naar een andere rij geleid dan wij. We moeten uiteindelijk onze bagage via de zelf-check-in doen, wat betekent dat je zelf het label moet printen en om je tas moet doen. Uiteindelijk doen we ongeveer 20 minuten over, dus dat valt reuze mee.

Maar dan zijn we er nog niet: we krijgen nu de volgende rij voor de veiligheidscontrole. Maar ook dit duurt uiteindelijk maar een halfuur. Meestal is het een heel gedoe voor ons omdat ze alle cameraspullen van Hugo willen controleren, maar nu mogen we zo door. Meteen erna mogen we door de paspoortcontrole, maar omdat onze paspoorten een chip hebben, is dit met automatische poortjes ook zo gebeurd. Uiteindelijk staan we in anderhalfuur na ons vertrek thuis klaar voor vertrek.

Omdat we natuurlijk heel vroeg van huis waren gegaan, moeten we nog twee uur wachten. We halen wat koffie en eten onze boterhammen die we meenamen op, voor we richting de gate gaan.

De vlucht

Het boarden gaat vrij soepel. Ik heb met behulp van SeatGuru twee fijne stoelen uitgezocht bij een raam, redelijk achterin het vliegtuig. Er is een heel aardige stewardess die af en toe komt kletsen over onze reis, dus dat is erg leuk. Naast ons zit een man die een soort combinatie van Spaans en Italiaans spreekt waar we weinig van snappen, maar hij slaapt gelukkig veel.

Tijdens de reis kijk ik vijf films en slaap ik een uurtje, dus het is voor mij wel prima. Hugo kan niet goed slapen en is op den duur erg moe (we komen pas om ongeveer 2 uur Nederlandse tijd aan in Lima, dus dat is wel een beetje laat als je normaal rond 23.00 uur gaat slapen). We krijgen vaak eten en drinken, dus de vlucht is prima.

Vlak voor we landen vliegen we over het Andesgebergte: supermooi om te zien, want je vliegt op 10 kilometer hoogte en ziet eigenlijk vrij dichtbij bergen boven de wolken uitkomen.

Aangekomen in Lima

Na landing moeten we weer in een rij, dit keer omdat we door de immigratie moeten. Deze rij gaat wat trager, want er is wat gedoe met een jongen voor ons. Gelukkig is er bij ons niets aan de hand en krijgen we snel onze stempels.

Hugo’s backpack komt meteen voorbij, op die van mij moeten we langer wachten. Gelukkig komt die ook en dan proberen we ergens te pinnen. Helaas werken de pinautomaten op het vliegveld niet mee. We besluiten door te lopen en komen zodra we door de douane zijn bij een hele rij bedrijven die aanbieden je naar de stad te brengen. We gaan voor Taxi Green, zoals ons hostel heeft aangeraden. Gelukkig kunnen we met creditcard betalen. We moeten wel een halfuur op de taxi wachten..

Eenmaal in de taxi ben ik blij dat we hiervoor kiezen. Het verkeer in Lima is een grote chaos. Hoe er geen ongelukken gebeuren is me een raadsel: iedereen haalt elkaar rechts en links in en hoewel er lijnen staan voor drie banen, rijden mensen rustig met 4 auto’s naast elkaar. Ook toetert men om het minste of geringste. Gelukkig lijkt onze chauffeur te weten wat hij doet en na drie kwartier komen we aan in de wijk Miraflores, bij ons hostel Chaski Lodge.

Chaski Lodge
Onze kamer in Chaski Lodge.

Maar dan zijn we er nog niet, want we moeten meteen betalen en hebben nog altijd geen soles kunnen pinnen. We krijgen de kamer te zien zodat we onze spullen achter kunnen laten en dan kunnen we op zoek naar een pinautomaat. Eén bank weigert de hele tijd onze pinpas, maar zodra we een andere proberen lukt het wel en kunnen we eindelijk slapen.

Vrijdag: het historisch centrum van Lima

Omdat we al rond 21.00 uur in bed lagen, worden we ’s nachts soms wakker en zijn we ook rond 6.00 uur eigenlijk wel uitgeslapen. We staan dus maar op en gaan douchen, waarna we even het hostel verkennen. We ontmoeten een aardige Duitse jongen met wie we ook ontbijten.

Het ontbijt in Chaski Lodge is echt super: we krijgen broodjes met omelet en tomaat en ook meloen. Naast koffie, thee en water krijgen we ook een vers sapje, ik vermoed met mango. Dat is wel luxe voor een hostel!

Het is tijd om eindelijk de stad in te gaan en we gaan naar Kennedy Park in onze wijk Miraflores. Hier worden veel katten opgevangen, die zie je dus ook overal. We pinnen nu een groter bedrag (in het donker wilden we niet met veel geld over straat) en eten twee koekjes bij de McDonalds zodat we kleingeld hebben voor de bus. Deze koekjes heten alfojares en zijn verrassend lekker.

Kennedy Park
Schoenenpoetsers in Kennedy Parque in Miraflores

Na nog een wandeling door het parkje en het bewonderen van de schoenpoetsers is het tijd voor de free walking tour van Lima By Walking. We zijn blij dat deze een verzamelpunt heeft in Miraflores, want we nemen samen de bus naar het centrum en wat een chaos is dat. We hadden sowieso het busstation nooit gevonden (hij zit midden op een heel drukke meerbaansweg) en ook het hele betaalsysteem is niet zo logisch. Maar de gids legt alles superduidelijk uit en vertelt ook hoe we later terug kunnen gaan.

Het historisch centrum van Lima

In het centrum bezoeken we de grootste bezienswaardigheden rondom het centrale plein. In het centrum hebben straten vaak meerdere namen, best verwarrend. Het centrale plein heeft ook meerdere namen, waaronder Plaza Mayor. We leren er Lima en over de politiek in Peru, erg leuk. Onderweg houden we veel pauzes voor foto’s, het eten van empanadas op straat en aan het einde is er een proeverij met pisco, het drankje van Peru. Ik drink dit niet, maar Hugo wel, en het is niet zo zijn ding. Hij vergelijkt de pisco sour met zuurtjes.

Lima
Het centrale plein in Lima

De gids geeft nog een tip voor een restaurant en met een groot deel van de groep gaan we daar eten. Bij El Pacifico heb je een menú del dia voor slechts 10 soles, wat ongeveer 3 euro is. Je betaalt wel los voor de drankjes, maar dan alsnog komen we uit op 14 soles per persoon. Geen geld dus.

De groep is erg leuk, we zijn met allerlei verschillende mensen en bestellen allemaal wat anders, dus kunnen ook van elkaar proeven. Het eten is niet het beste ooit, maar zeker prima en het vult heel erg. Ik bestel er een Inca Kola bij, nog een typisch Peruaans drankje. Het is felgeel en smaakt een beetje zoetig. Ik vind het wel lekker in elk geval.

De kloosters en kerken verkennen

Na het eten gaat de rest van de groep verder voor de free walking tour in Barranco. Wij besluiten die te bewaren, want die wijk ligt vlakbij Miraflores, dus we bekijken liever de rest van het centrum. We bezoeken de kathedraal (met prachtig Venetiaans mozaiek) en doen dan een rondleiding door het Franciscaner klooster. Je ziet hierbij ook de catacomben, de publieke begraafplaats waar vele mensen begraven werden vroeger. Wel iets anders dan Parijs, maar nog steeds wel tof. Leuk ook om te zien dat je veel terugziet van de bouwstijlen in Spanje.

Pizarro
Het mozaiëk in de kapel van Pizarro.

Hierna bezoeken we nog een klooster: het Santo Domingo klooster. Ook hier zie je tegeltjes uit Sevilla en de patio’s met binnentuinen, heel grappig. Ze hebben hier een heel oude bibliotheek, dus dat is altijd goed.

Inmiddels begint het al te schemeren en willen we richting het hostel gaan. We passeren echter een uitbundig dansfeest vlakbij het centrale plein, waar we even blijven kijken. Omdat het centrale plein ook erg mooi verlicht is, blijven we hier ook nog even staan.

Lima
Dansfeest in Lima

De uitleg van de gids was goed, maar toch kunnen we het busplatform niet meteen vinden. Gelukkig spreken we Spaans, dus ik vraag een winkeleigenaar (met een winkel vol naaimachines) waar we moeten zijn. Hij kan ons gelukkig helpen. Achter ons in de rij voor de bus staat een man die goed Engels spreekt die ons helpt met de kaartjes en opzoekt wanneer onze halte komt.

In het hostel nemen we even tijd om wat te drinken en werk in mijn dagboek wat bij, maar we zijn erg moe (toch een beetje een jetlag?), dus we gaan weer vroeg slapen.

Zaterdag: de wijken San Isidro en Barranco

We zijn wederom vroeg wakker, maar dat is wel prettig. Na even douchen gaan we in de ontbijtruimte aan het werk: ik typ deze blog en Hugo zoekt zijn foto’s uit tot we kunnen ontbijten om 8.30 uur. Vandaag krijgen we rijst (ik vind het lijken op dessertrijst) met kaneel en fruit, wederom erg lekker. Het vult alleen wat minder goed dan het ontbijt van gisteren.

Vanmiddag willen we de free walking tour doen in de wijk Barranco, maar die begint pas rond 15 uur, dus we gaan eerst Miraflores bekijken. We wandelen naar het strand en komen Parque del Amor, een soort mozaïeken die doen denken aan Gaudí. We volgen het park langs de klif met uitzicht op zee.

Parque del Amor

Omdat we zondag met de bus door willen naar de volgende bestemming, besluiten we richting het busstation te lopen. Elke maatschappij heeft een eigen station, een beetje onhandig. We lopen langs een aantal ruïnes in Miraflores, maar dit blijkt een groot archeologisch park te zijn, dus we gaan er uiteindelijk niet naar binnen.

San Isidro

Richting het busstation komen we door de wijk San Isidro, met een mooi park met olijfbomen. Het is hier lekker rustig en de zon breekt ook door. Dat is best bijzonder, want zo tegen de winter is het in Lima eigenlijk elke dag bewolkt en mistig. Het is wel het droge seizoen, dus regenen doet het niet.

Hierna zouden we bij het busstation aan moeten komen, maar niets blijkt minder waar. De straat waaraan het busstation volgens de Lonely Planet ligt is ontzettend lang en we zijn bij nummer 106, terwijl we naar 1109 moeten.. Toch lopen we hem maar af. Het is erg warm en er lijkt geen einde aan te komen, maar met wat hulp van een beveiliger van de Dunkin’ Donuts vinden we toch een busstation. Daar kopen we een kaartje voor de volgende dag naar de stad Ica.

Door de walking tour gisteren kennen we het busstation en kunnen we terug gelukkig met de bus. We besluiten gelijk door te gaan naar Barranco. Na wat rondwandelen eten we wat bij Subaris. Voor Hugo wat weinig, maar wel erg lekker.

De wijk Barranco

De free walking tour is weer met Lima By Walking en wederom erg leuk. Jose neemt ons mee langs de muurschilderingen in deze wijk. Barranco is steeds meer opkomend en eigenlijk veel gezelliger dan Miraflores. Daarom besluiten we na de tour om hier ook te gaan avondeten. Jose raadt ons restaurant Muya aan. Ondanks dat het niet heel goedkoop is (voor Peru dan) eten we er toch. Dit blijkt een goede keuze, want het eten is er fantastisch!

Barranco
Muurschilderingen in Barranco (met de gids van onze free walking tour).

We nemen nu de publieke bus terug naar Miraflores, dus niet de Metropolitana, de bus die we eerder steeds namen. De Metropolitana is meer een soort tram die over een busbaan rijdt (en dus niet door het andere verkeer), terwijl we nu een normale bus nemen. Hugo kletst me een superklein busje in waar iemand uit de deuropening hangt om je binnen te krijgen. Ik moet ook nog eens naast de chauffeur zitten, terwijl Hugo iets achter me zit tussen allemaal Peruanen. Gelukkig is de chauffeur niet zo gek als sommige die we hebben zien rijden en komen we veilig weer in Miraflores.

Bus Lima
Minibusje in Lima

Zondag: de wijk Miraflores en doorreizen naar Ica

Het is tijd om Lima achter ons te laten en echt te beginnen met rondreizen. Na het ontbijt (quinoa met fruit) hebben we nog een ochtendje te vullen, dus we gaan naar het winkelcentrum aan de kust, Larcomar. Hier is weinig aan, maar we nemen een tweede ontbijt/lunch in La Bonbonierre, met uitzicht op zee. Een toeristische plek, maar wel een mooie manier om Lima gedag te zeggen.

Vanaf het hostel nemen we de taxi naar het busstation van Tepsa. Na even wachten kunnen we de bus in naar Ica. We blijken een erg luxe bus te hebben (de dag ervoor hadden we geen zin meer om langs allerlei maatschappijen te gaan om de goedkoopste te nemen na de lange zoektocht), waardoor we lekker onderuit kunnen zitten. De reis duurt 4 uur en we krijgen onderweg zelfs eten. Nadeel is wel dat keihard films worden gedraaid in het Spaans. De eerste is nog wel acceptabel (Jurassic World), de tweede is een vreselijk film vol gevechten en enge wezens. Gelukkig gaat die halverwege uit omdat het eten komt.

Ica & Huacachina

In Ica aangekomen is het inmiddels al donker. We vinden het niet heel prettig om in een drukke stad rond te lopen in de avond, maar gelukkig staan er overal taxi’s klaar. We vinden er eentje die ons naar Huacachina kan brengen. Hij probeert ons nog te overtuigen een ander hostel te nemen (waarschijnlijk omdat hij daar geld mee verdient), maar we blijven lekker bij onze reservering.

Huacachina

Huacachina is een dorpje in een oase in de woestijn, rondom een meer. Het wordt omringd door zandduinen. Het is inmiddels donker en we hebben een redelijk chaotische dag gehad, dus na een rondje door Huacachina gaan we slapen.

Volgende week meer over Huacachina (waar we gaan sandboarden en buggyrijden), maar ook over Nazca, Arequipa en de Colca Canyon. Met als hoogtepunt natuurlijk mijn verjaardag!

Op de hoogte blijven?

Dan kun je Groetjes uit Verweggistan volgen op Instagram of Facebook. Ik probeer dagelijks een foto te plaatsen (als we internet hebben) op Instagram.

Delen of bewaren voor later?