| |

Vliegen over de Nazcalijnen: tips en kosten

Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord: de Nazcalijnen in Peru. Deze eeuwenoude lijnen kun je het beste bezichtigen door er met een vliegtuigje overheen te vliegen, hoewel ze ook te bekijken zijn vanaf de omliggende heuvels. Maar hoe regel je nou zo’n vlucht? Hoe gaat het er aan toe en wat kost het eigenlijk? Ik geef je een compleet overzicht van een vlucht over de Nazcalijnen.

Geschiedenis van de Nazcalijnen

De Nazcalijnen (of Nascalijnen: in Peru spellen ze het vaak als Nasca) zijn geogliefen: tekeningen in de aarde. De tekeningen zijn gemaakt door de -verrassing- Nazca’s. Wanneer de lijnen precies gemaakt zijn is niet duidelijk, waarschijnlijk ergens tussen 200 v. Chr. en 900 na Chr.

Doordat het woestijnachtig gebied is met weinig wind en regen zijn de lijnen ontzettend lang bewaard gebleven, wel duizenden jaren. De lijnen zijn gemaakt door de bovenste laag grond (donkerroze grond) weg te halen. Eronder ligt een laag kiezels. De vormen werden waarschijnlijk gemaakt door met stokken aan te geven hoe ze moesten gaan lopen.

De kolibrie, een van de Nazcalijnen, gezien vanuit de lucht. Je ziet een soort geomterische vogel getekend staan.
Eén van de Nazcalijnen: kun je zien wat het is?

Waarom de lijnen zijn gemaakt weten we nog altijd niet. Vanaf de grond is helemaal niet te zien wat de lijnen voorstellen, hoewel er wel enkele uitzichtpunten zijn zodat je delen kunt zien. Daardoor denken mensen dat de Nazca contact hadden met aliens of konden vliegen met luchtballonnen. Anderen denken dat het tekenen waren voor de goden.

Sinds 1994 staan de Nazcalijnen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dat is maar goed ook, want door één van de figuren loopt de snelweg Panamericana Sur. Eeuwig zonde natuurlijk, maar zo zagen ze dat toen niet.

Is vliegen over de Nazcalijnen veilig?

In 2010 zijn twee vliegtuigjes tijdens een vlucht neergestort. In de jaren ervoor is dit helaas vaker gebeurd. Om die reden werd de veiligheid aangescherpt. Er is nog een beperkt aantal maatschappijen dat mag vliegen en alle vliegtuigen moeten twee piloten hebben. Ook zijn er prijsafspraken gemaakt, zodat men niet steeds lager gaat om toeristen te trekken. Dit helpt voorkomen dat de vliegtuigen slecht onderhouden worden.

Het blijft natuurlijk je eigen risico, maar zelf had ik er geen moment een slecht gevoel bij. Tegenwoordig gaat het goed met de vluchten: sinds die twee crashes in 2010 zijn er jaren geen dodelijke ongelukken meer gebeurd. Helaas is in 2022 weer een vliegtuig neergestort door een technisch mankement. Dit lijkt wel een uitzonderlijk geval.

Een vliegtuigje op het vliegveld in Nazca met blauwe lucht erachter
De vliegtuigjes in het zonnige Nazca.

Hoe kun je een rondvlucht over de Nazcalijnen boeken?

Zodra je het busstation uitloopt zul je overvallen worden door taxichauffeurs en andere mensen die proberen je een rondvlucht over de lijnen te verkopen. Het is aan jou wat je hiermee doet: ik denk dat het niet veel kwaad kan om er hier eentje uit te pikken. Sinds de veiligheidsmaatregelen heb ik het vermoeden dat alles wel prima is, maar dat kan ik je natuurlijk niet verzekeren.

Zelf wilden Hugo en ik informatie halen bij het toeristenkantoor in Nazca. Het adres hiervan stond in de Lonely Planet. Helaas bleek deze dicht te zijn toen we daar aankwamen. Terwijl we erheen liepen waren we onderweg langs een andere locatie gekomen waar een bord met toeristeninformatie hing, waar we naar teruggingen.

Zwartwitfoto van twee piloten die voorin een klein vliegtuigje zitten met ervoor een papiertje waarop in meerdere talen staan 'tips are welcome'

Mocht je na dit artikel ook naar deze vrouw willen: het hing vrij duidelijk leesbaar vanaf de straat en haar ‘kantoortje’ was achter een hek wat meer naar binnen. Als je uit het Cruz del Sur busstation naar links gaat en rechtdoor loopt kom je er vanzelf langs. Na onze vlucht zagen we nog veel meer van deze kantoortjes.

Inmiddels denk ik dat je zo’n vlucht ook prima online kunt boeken. Dan weet je al hoe laat de vlucht is en qua prijs scheelt het ook niet veel. Een stuk makkelijker dan maar een beetje zoeken in Nazca.

Hoeveel kost een rondvlucht over de Nazcalijnen?

Deze vrouw heeft ons geholpen met de vlucht. Ik weet niet of ze Engels sprak, want zelf spreken we redelijk goed Spaans. Ze nam met ons door wat het precies in zou houden en wat we zouden zien. Ze probeerde ons een beetje over te halen te boeken, hoewel ik al zeker wist dat ik het wilde.

De prijs was een stuk lager dan in de Lonely Planet (daar noemen ze 80 dollar): we betaalden uiteindelijk 429 soles voor twee personen. Dit is ongeveer 110 euro met de huidige wisselkoers. We kregen een prijs in dollars, dus ik raad je aan om dollars mee te nemen! Hoewel we wel een gunstige wisselkoers naar soles kregen voor ons gevoel.

Volgens deze vrouw kregen we een gunstige prijs omdat het geen hoogseizoen was (eind mei). Wij hebben hier niet over hoeven onderhandelen, ze bood ons deze prijs direct. Dit scheelde ons veel geld en was een meevaller in ons budget voor Peru.

Het vliegveld in Nazca

Onze boeking hield in dat we opgehaald werden in Nazca door een busje van onze vliegmaatschappij AeroNasca. Dit was een mooi en modern busje. Er pasten best wel wat mensen in, maar wij waren de enige twee die opgehaald werden.

Het vliegveld is een stukje buiten het stadje. Het heet Maria Reiche Neuman, naar een Duitse archeologe die veel onderzoek heeft gedaan naar de Nazcalijnen en heeft gestreden voor het behoud ervan.

Manouk loopt met een rugtas over 1 schouder achter een vrouw aan met een kind op haar arm richting een grijs busje
Met een busje naar het vliegveld.

Op het vliegveld werden we naar de balie van AeroNasca gebracht. Hier moesten we alles uit onze tas halen wat we mee wilden nemen in het vliegtuigje. Dit gaat dan om zo min mogelijk, bijvoorbeeld je camera. Daarna moet je met deze spullen op een weegschaal gaan staan, zodat ze weten wat het gewicht is dat het vliegtuig in gaat. Je tas laat je achter de balie achter. Wij hebben onze tassen dichtgedaan met slotjes. Alles is er netjes in gebleven, ook de duurdere spullen en portemonnees.

Je betaalt een vliegveldtax van 30 soles per persoon. Dit betaalt iedereen, waar je de vlucht ook boekt, want deze betaal je op het vliegveld. Toen ik deze betaald had mochten we plaatsnemen op stoelen in een soort wachtruimte. Hier konden we een tvscherm zien die wat meer informatie gaf over de Nazcalijnen. Dit is Engels ondertiteld (of Engels gesproken en Spaans ondertiteld, dat weet ik niet meer), dus goed te volgen.

De rondvlucht over de Nazcalijnen

Na even wachten (ik denk op meer passagiers, het was namelijk niet echt druk) werden we opgehaald en gingen we met een ander stel richting ons vliegtuigje. We vlogen met twee piloten die erg aardig en behulpzaam waren. Het Zuid-Amerikaanse stel was erg zenuwachtig en een beetje bang, dus ze probeerden ze gerust te stellen. Er is plek voor zes passagiers en iedereen heeft een plek aan het raam. Ook krijg je een koptelefoon op, zodat je de piloot kunt verstaan.

Manouk zit in een rood shirt met zonnebril op in een klein vliegtuigje dat over de Nazcalijnen vliegt, met een koptelefoon op om de piloot te horen.
Met een koptelefoon op in het vliegtuigje.

En dan is het tijd voor vertrek! Wel spannend als je zoals ik nog nooit in een klein vliegtuigje hebt gezeten. Gelukkig gaat alles goed en heb je prachtig zicht, daar zijn de vliegtuigjes wel op bedacht. Hoewel het een vrij droge omgeving is vond ik het een heel mooi landschap.

Vliegtuigvleugel van een klein vliegtuigje gezien vanaf binnen met erachter de droge grond rondom Nazca
Het uitzicht vanuit het vliegtuigje.

De Nazcalijnen vanuit de lucht

De piloot kondigt heel duidelijk aan wanneer je de lijnen kunt zien en wat je kunt zien. Hij legt echt exact aan de hand van de omgeving uit hoe je ze kunt vinden en vraagt continue of je al iets gezien hebt. Zo niet, dan legt hij het gewoon nog eens uit. Ik was hier echt van onder de indruk. Hij vliegt een rondje over de lijnen en draait dan om, zodat hij andersom een rondje kan maken. Zo kan iedereen het goed zien, aan welke kant je ook zit.

De volgende lijnen krijg je te zien: de walvis, trapeziums, de astronaut, de aap, de hond, de kolibrie, de condor, de spin, de reiger, de papegaai, de boom en de handen. In totaal dus 12 figuren.

De astronaut, één van de Nazcalijnen gezien vanuit de lucht. Het figuurtje heeft een arm omhoog alsof hij zwaait.
De astronaut ‘says hi’.

Na het vliegen maakten we weer een veilige landing op het vliegveld. De vlucht duurt ongeveer 20 minuten. Na afloop kun je nog op de foto met het vliegtuigje als je dat leuk vind. Schroom niet om het even te vragen als ze het niet aanbieden. De piloot doet het duidelijk vaker, hij instrueerde ons vakkundig in de beste positie.

Manouk en Hugo staan vlak voor een klein vliegtuigje waar 8 personen in kunnen waarmee ze over de Nazcalijnen hebben gevlogen
Het vliegtuigje voor over de Nazcalijnen.

Word je misselijk van het vliegen over de Nazcalijnen?

Let op: van al het gedraai kun je heel misselijk worden! Ik heb zelf veel last van reisziekte, dus ik wist al dat ik misselijk zou gaan worden. De piloten weten dat dit risico er is en ze helpen je zo goed mogelijk.

Zo is het aan te raden om niet steeds door je lens te kijken. Zoek eerst de lijnen, geniet ervan en maak dan een foto. Veel makkelijker en minder misselijkmakend. Ik heb zelf alsnog foto’s gemaakt, Hugo niet. Hij had daardoor wel minder last van misselijkheid.

Ik was supermisselijk en moest zelfs overgeven (daar hebben ze zakjes voor, no worries), maar dat vond ik niet zo erg: ik kan daar wel tegen doordat ik het gewend ben denk ik. Het belangrijkste is dat je ervan geniet! Deze lijnen zijn heel uniek, dus kijk ernaar, foto’s kun je ook op internet vinden.

Wat te doen in Nazca?

Is er verder nog iets te doen in Nazca? Persoonlijk vond ik Nazca geen heel inspirerende plek. Zeker niet na plekken als Lima en Huacachina gezien te hebben.

Nou moet ik wel zeggen dat dit erg aan het begin van onze reis was. Ik werd nog zenuwachtig van Zuid-Amerika. Ik wilde dus ook niet onbeperkt ronddwalen op plekken waar weinig toeristen waren. Dat slaat misschien nergens op, maar laten we onthouden dat ik tot een paar dagen ervoor nog nooit buiten Europa was geweest. We zijn echter wel een flink stuk Nazca ingelopen. Rondom Nazca kun je echter nog meer bekijken, dus als je meer tijd hebt, dan raad ik dat zeker aan.

Persoonlijk denk ik dat het de beste keuze is om, als je de bekende route door Peru volgt, vroeg in de ochtend een bus te nemen uit Ica naar Nazca. Dan doe je de lijnen en vervolgens neem je een nachtbus naar Arequipa om te gaan wandelen in de Colca Canyon. Het is wel aan te raden deze nachtbus meteen bij aankomst in Nazca te boeken, want dan heb je meer keuze. Het kon bij ons wel nog last-minute. We konden toen wel pas om 22.00 uur weg, terwijl er eerder ook al een bus ging. Op deze manier hoef je niet te overnachten in Nazca.

Om de tijd te doden heb ik wel een eettip: Rico Pollo! Dit restaurant zit tegenover het kantoortje waar wij hebben geboekt en was echt een fijne plek. Het zit vooral vol met Peruanen, wat het een gezellig sfeer geeft. Bij ons kwam een enthousiaste man ons helpen en die bestelde de kip voor ons. We hebben hier onwijs lekker gegeten. Ik raad je dus zeker aan hier een bezoekje aan te brengen als je in Nazca bent.

Manouk reikt naar een fles saus en op de tafel staan twee borden met kip en frietjes.
Lekker eten!

Lijkt het jou leuk om te vliegen over de Nazcalijnen?

Delen of bewaren voor later?

Vergelijkbare berichten

4 reacties

  1. Leuk om te lezen! Mijn ouders waren 40 jaar geleden al op reis geweest naar Peru en ik kende de verhalen en foto’s over Nazca door hen. Ik vond het tof om het uiteindelijk met eigen ogen te zien, vele jaren later. Ook ik werd flink misselijk achterin dat kleine vliegtuigje, maar het duurde precies lang genoeg om het allemaal binnen te houden haha.

    1. Ooh wat leuk dat je met hen dan zo terug kan blikken! Ik ben blij dat het bij jou precies goed ging. Maar achteraf onthoud je vooral de mooie tekeningen niet de misselijkheid. Het is dus waard denk ik altijd maar, haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.