| | |

Roadtrip #1: van Nederland naar Frankrijk

Vaak bestaat onze zomervakantie uit een auto-kampeervakantie richting het prachtige Spanje. Zo ook dit jaar! Graag neem ik jullie in enkele delen mee op deze roadtrip Spanje. Welke route namen we? Wat hebben we gezien en bezocht? En wat vonden we van de campings? Vandaag beginnen we met een roadtrip Frankrijk, want daar moet je toch echt doorheen als je richting Spanje wilt.

Over de mooiste plekken en steden volgen uiteraard in de toekomst nog artikelen.

Camping Frankrijk

De gehele route

Onze roadtrip ging dit jaar naar Baskenland, Asturië en Cantabrië. Deze delen van Spanje hadden wij nog niet eerder gezien en stonden daarom op ons verlanglijstje. Ik heb de route even uitgezet van camping naar camping. We rijden vervolgens vanaf de camping naar meerdere locaties, maar dat is een beetje te veel om op een kaartje te zetten.

Het eerste deel van onze roadtrip liep natuurlijk vanuit Nederland naar Frankrijk. We rijden graag niet al te lange stukken per keer, omdat hele dagen in auto’s zitten zonde van de tijd is en natuurlijk ook niet superleuk. We beginnen echter altijd met goede moed en rijden zo ver mogelijk. Onze eerste dag kwamen we volgens plan tot Vernon. Omdat Google Maps niet wil dat je zoveel locaties selecteert, heb je hier de heenweg van onze roadtrip. Op de terugweg zijn we niet over dezelfde weg gereden, maar dit geeft je wel een idee.

Eerste deel: roadtrip Frankrijk

Allereerst reizen we dus naar Frankrijk. We reizen vanuit Nederland naar Vernon, waarna we doorgaan naar de Dordogne. Dat ziet er zo uit:

Giverny

We sliepen op de camping Les Fosses Rouges in St. Marcel , vlakbij Vernon. Hier konden we even vechten met onze tent (en we hadden hem nog wel opgezet in de speeltuin bij ons huis om te oefenen..) en daarna lekker koken en eten. Tijd om uit te rusten! Maar niet helemaal, want we bladerden ook nog even door de reisgids om de volgende dag te plannen.

Uiteindelijk gingen we voor Giverny. Hier is het woonhuis en daarmee de tuinen van Monet te zien. Van deze tuinen heeft hij veel beroemde schilderijen gemaakt. Toevallig waren wij afgelopen februari in Parijs, waar op dit moment in Musée de l’Orangerie de waterlelies van Monet tentoon worden gesteld – die hij dus in deze tuinen geschilderd heeft. Dat konden we niet overslaan!

Parkeren in Giverny

Als je op roadtrip gaat, dan heb je natuurlijk een auto. Parkeren in Giverny is gelukkig eenvoudig, je volgt gewoon de bordjes naar de parkeerplaats. Het is ook gratis, dus dat is fijn. We hadden een foldertje meegenomen van de camping en liepen daarmee het dorpje in. Giverny is megatoeristisch, maar dat stoort me nooit zo vreselijk. Op toeristische plekken doe ik een boek in mijn tas, waarop ik lekker ga lezen in de rij en mijn vriend rondloopt en om de zoveel tijd even checkt of ik al aan de beurt ben 😉 Uiteindelijk viel het erg mee. Tickets voor het huis en de tuinen zijn acceptabel: €9,50 voor volwassenen, €5,50 voor studenten. Je mag overal fotograferen en zolang rondlopen als je zelf wilt.

Bij ons werd op den duur geroepen dat je ook via de groepsingang naar binnen mocht. Ik spreek echter vrij slecht Frans en begreep dat niet. Mijn vriend ontdekte dat uiteindelijk ook, maar toen waren we al aan de beurt. Het is dus zeker een goed idee om even langs te gaan bij die ingang!

Giverny gardens

Giverny heeft verder nog een impressionistisch museum, maar we hadden daar even niet zoveel zin in (en hebben al heel veel kunstwerken gezien). Ik denk dat het wel aan te raden is hoor, ze hebben volgens mij best mooie tijdelijke tentoonstellingen. Het combiticket leek echter niet veel korting te geven. Vooral deze even kijken hoe druk het is. We hadden ook niet het idee dat dit je voordeel gaf over de rij: het leek erop alsof iedereen in de rij moest staan, ook als je al een (combi)ticket had.

Vernon kathedraal
De kathedraal van Vernon.

Vernon

Daarna hebben we nog even rondgewandeld door Vernon. We hadden een boekje van de camping met de hoogtepunten, deze was zelfs in het Nederlands. We hebben braaf de hele route gelopen en vooral de kathedraal vond ik erg mooi. Maar omdat het een klein stadje is, besloten we gewoon boodschappen te doen en wat te drinken en uit te rusten op de camping in plaats van in Vernon zelf. Hierbij speelde het ook mee dat we lekker aan het water wilden gaan zitten en vervolgens te horen kregen dat het restaurantje daar dicht ging, waardoor we weer weg moesten. Beetje jammer haha. Maar zeker genoeg te doen in deze omgeving!

Dordogne

Onze derde dag vervolgden we de roadtrip Frankrijk naar de Dordogne. Over deze prachtige regio kun je hier meer lezen, ik kan het van harte aanraden. We stonden op camping Les Deux Vallées in Vézac. Deze camping is van Nederlandse eigenaren en volgens mij een heel leuke familiecamping, maar ook voor ons (wij houden van een beetje rustige camping) was het er erg prettig.

Het is wel belangrijk om je te realiseren dat het een erg populaire regio is: veel camping waren al volgeboekt toen wij hier kwamen. Je kunt erop gokken een camping te vinden, zoals wij, maar als je al weet dat je hier naartoe gaat, dan zou ik iets reserveren. Wij moesten onze tent namelijk ook na één nacht verplaatsen, beetje onhandig. Maar wat er te zien was is het meer dan waard!

Kastelenfans als ik zullen hun hart kunnen ophalen in ‘het land met 1000 kastelen’. Zelf bezochten wij Beynac, Castlenaud, Château des Milandes, Domme en La Roque-Gageac. Maar wij spraken ook mensen die zich er al twee weken goed konden vermaken. Tevens lijkt de Dordogne erg geschikt voor een actieve vakantie, want je kan goed kanoën over de rivier.

Dordogne

Na deze Franse avonturen was het tijd om Spanje in te gaan. Daarover lees je meer in deel twee.

Delen of bewaren voor later?