| |

HIHAHUT: bijzonder overnachten in de Nederlandse polder

De peddels glijden door het water en de boot zit soms vast in het kroos. Maar dan verschijnt er tussen het groen plotseling een glimp van de Steltloper.. In the middle of nowhere in de Nederlandse polder stappen we ons roeibootje uit. En daar staat ons huisje voor vanavond: een zelfvoorzienend tiny house van HIHAHUT. Een unieke accommodatie, gewoon in Nederland!

De Steltloper verscholen in het groen

Samen met mijn zusje reis ik jaarlijks naar een leuke stad in Europa. En 2019 was een heel bijzonder jaar, want toen won mijn zusje een wereldreis en mocht ik mee op één van haar tripjes. Wij hadden toen het geluk dat we naar Peru gingen!

Hoe anders is 2020, waar reizen niet echt kan. En door de vakantiedagen die mijn zusje op moest maken aan haar wereldreis (zielig hè) was er ook niet veel tijd. Maar dat betekent niet dat je niets leuks kunt doen, je moet gewoon een beetje creatief zijn! En dus gingen we een paar keer bijzonder overnachten in eigen land.

HIHAHUT: bijzonder overnachten

Ons eerste tripje samen was in een uniek tiny house van HIHAHUT. Nadat Kelly dit bedrijf gevonden had wilden we gelijk boeken, maar helaas was alles vol. Zo jammer! We hadden er namelijk net zin in. Daarom besloot ik HIHAHUT een berichtje te sturen of er niet toch iets vrij was wat ik over het hoofd zag.

En lieve, vriendelijke berichtjes sturen wordt soms beloond, want HIHAHUT besloot speciaal hun nieuwste aanwinst wat eerder te openen. Kelly en ik mochten als allereerste logeren in de Steltloper, middenin het groen.

Je kunt net als wij één nachtje in een hut slapen, maar je kunt ook meerdere nachten boeken. Zo kun je bijvoorbeeld van hut naar hut gaan en een mooie route afleggen in de Nederlandse polder.

Van start gaan met HIHAHUT

Nadat je boekt via de website krijg je stiekem nog vrij weinig te horen. Je weet alleen dat je ergens tussen Leiden en Amsterdam gaat slapen. Een week voor vertrek hoor je meer. Je krijgt een parkeeradres en een beginadres, maar het blijft nog een beetje geheimzinnig. Het startpunt ligt in Roelofarendsveen. Voor mij lekker dichtbij vanuit Leiden. Mijn zusje en ik spreken af op de parkeerplaats en gaan richting het restaurant bij het startpunt.

Manouk en Kelly op een paarse tandem van HIHAHUT

Bij het restaurant zien we de fameuze tandems van HIHAHUT al staan. Rechts van de tandems hangt het sleutelkastje met cijferslot, waar we de sleutel van onze tandem kunnen pakken. Ook kunnen we hier meer informatie vinden zoals een informatieboekje en een kaart. Op de kaart staan allemaal hotspots in de regio. Ook staan hier de routes naar alle huisjes van HIHAHUT.

Wat moet je meenemen?

Je krijgt een week voor vertrek een mailtje met bijvoorbeeld het adres van de parkeerplaats en het startpunt. Ook krijg je de code van het sleutelkastje en het adres van jouw hut. Maar wat moet je allemaal meenemen?

• Muggenspray!
  • Houder voor telefoon op de fiets
  • Contant geld voor de pontjes (paar losse euro’s)
  • Zonnebril
  • Schoenen waar je goed op kunt lopen en fietsen
  • Regenkleding
  • Zonnebrand
  • Telefoonoplader
  • Pyjama
  • Toiletartikelen zoals tandenborstel
  • Warme trui
  • Slippers (om mee naar de douche te lopen)
  • Iets te drinken (kun je ook kopen in het hutje, maar zelf meenemen is ook makkelijk)

Stop deze items in een rugtas, die kun je kwijt in de fietstassen van de tandem.

Aardbeientaart en fruitsapjes bij Van Reeuwijk op een dienblad

Ons avontuur in een HIHAHUT

Kelly en ik besluiten om even lekker plaats te nemen in de zon op het terras om plannen te maken. We ontdekken al snel dat onze HIHAHUT alleen te bereiken is per roeiboot. De meeste hutten kun je bereiken met de fiets, maar onze gaan we dus varend bezoeken. We besluiten eerst lekker met de fiets op pad te gaan in de regio. Je mag pas vanaf 16.00 uur jouw hut in, maar je mag wel al de hele dag gebruik maken van de tandems en roeiboten.

We (of nouja, Kelly) pompen nog even de banden van de tandem op en dan gaan we op pad. Het is even wennen, maar we hebben eigenlijk al vrij snel de smaak te pakken. Het is alleen een beetje onhandig navigeren, dus we maken een korte stop in het winkelcentrum. Kelly scoort een houder voor op de fiets voor mijn telefoon, zodat we veilig kunnen navigeren.

Met de navigatie in de houder verlaten we Roelofarendsveen en cruisen de Nederlandse polder in. Onze eerste bestemming: zelf fruit plukken op een plukboerderij! Het is prachtig weer en ik fiets flink door. Uiteraard zit Kelly achterop vooral foto’s en filmpjes te maken.

Lunchen aan het water

We komen langs een heerlijk terras aan het water en besluiten hier een stop te maken voor een lunch. Het ziet er te leuk uit om het niet te doen. Eigenlijk is het terras niet aan het water, maar erop!

We vinden een heerlijk tafeltje aan het water.

Na de lunch stappen we weer op onze tandem en gaan we redelijk soepel weer op pad, nu écht naar de plukboerderij.

Brood met kroket, mosterdsoep en brood met geitenkaas.

Fruit plukken op de plukboerderij

We rijden het erf van plukboerderij Van Reeuwijk op en parkeren onze tandem. We kunnen binnen aangeven dat we willen plukken en krijgen bakjes mee. We besluiten eerst achterin op zoek te gaan. In een kas vinden we blauwe bessen, waar we al flink voorraadje van meenemen. Dan besluiten we buiten nog even op zoek te gaan naar rode bessen.

Het is heel leuk om tussen de paden te struinen, op zoek naar lekker fruit. Na een paar rondjes langs de rode bessen gaan we nog een laatste kas in. Dit keer op zoek naar heerlijke aardbeien! En we hebben geluk, want er zijn er meer dan genoeg.

Met bakjes vol fruit gaan we binnen afrekenen. En we kunnen de verleiding niet weerstaan om ook nog een heerlijk stuk taart met een sapje te bestellen, dat we in de tuin opeten.

Kaasboerderij en laarzenpad

Met onze bakjes fruit in de fietstas gaan we weer op pad. We besluiten het eiland De Kaag te bezoeken, dus we gaan op pad naar de pont. Voor een paar euro mogen we met tandem en al naar de overkant.

Op het eiland fietsen we naar onze eerste bestemming: de kaasboerderij De Kaagse Boer. Het is druk, maar we kunnen goed afstand houden. We moeten nogal zoeken naar de ingang, maar dan vinden we hem. De mevrouw die er werkt is een beetje stug, dus ik vraag vriendelijk of we even mogen kijken. Dat mag.

Stiekem is de kaasboederij een beetje een tegenvaller, er staan was oude spullen om kaas te maken, maar dat is het. En als ik een foto wil maken krijg ik een uitbrander: ‘Je vraagt of je even mag kijken, ik heb toch niet gezegd dat je foto’s mag maken?!’ We gaan maar snel weg, wat een tegenvaller.

We kwamen onderweg ook een laarzenpad tegen. Omdat we toch onze wandelschoenen al aan hebben gaan Kelly en ik dus op pad. Het pad leidt ons door een weiland richting een echte Hollandse molen. Hoewel het uitzicht heel mooi is, is de wandeling niet heel inspirerend.

Sloot tussen twee weilanden op het laarzenpad.

Roeien naar de HIHAHUT

Omdat het al later begint te worden gaan we met de fiets weer op pad naar ons startpunt in Roelofarendsveen. Eerst met de veerpont terug en dan nog een stuk op de fiets.

In Roelofarendsveen pakken we de kaart en stappen we de roeiboot in. Het vergt wat oefening, maar Kelly kan eigenlijk verrassend goed roeien. We volgen de aanwijzingen op de kaart: we kunnen grotendeels de tulpenroute volgen. Daarvoor gaan we al snel naar rechts.

We komen in een heel smal stuk, waardoor onze roeispanen niet passen en we amper vooruit komen. We zitten ontzettend te kloten, tot hilariteit van een gezin dat lekker in de tuin zit op de kant. Kelly besluit op de kant te klimmen en met het aanlegtouw de boot naar voren te trekken. Dit lukt tot een brug, waarna ze de boot instapt en we het laatste stukje naar een breder stuk worstelen.

Kelly trekt de roeiboot voort in een smal stuk sloot.

Het is heel lastig om aan de hand van de kaart te zien waar we zijn. We doen ons best, maar het duurt echt eindeloos. Uiteindelijk zijn we ruim anderhalfuur onderweg en hebben we voortdurend het gevoel dat we nooit meer bij onze HIHAHUT aankomen.

Als ik uiteindelijk (met mijn zo goed als lege telefoon) kijk waar we zijn blijken we een soort omweg gemaakt te hebben. Gelukkig zijn we er nu echt bijna! We gaan een zijweg in en zien eindelijk de Steltloper tevoorschijn komen. Maar er is geen aanlegplaats.. Kelly klimt op de kant en baant door het struikgewas. De aanlegplaats blijkt aan de andere kant te zijn, dus we moeten nog een klein stukje roeien.

Manouk roeit tussen de weilanden in Roelofarendsveen.
In de roeiboot

Eerste indruk van de Steltloper

Als we uiteindelijk goed zijn en aanleggen is de bestemming de moeite waard: wat een toffe plek! We nemen snel binnen een kijkje. Beneden heeft de Steltloper een klein keukentje, een tafeltje en lekkere ligstoelen. Aan de achterzijde zit onze badkamer. Het is allemaal zelfvoorzienend, dus het toilet werkt met zaagsel en er is een watertank voor de douche. Voor onze slaapplek mogen we de trap op: we slapen bovenin de tent.

Na de lange tocht hebben we trek gekregen. Gelukkig hebben we diner en ontbijt bij onze overnachting besteld. De krat met recept en ingrediënten staat al klaar: we eten saffraanrisotto!

Terwijl ik alles nog even op de foto zet begint Kelly alvast aan ons avondeten. Het is geen ingewikkeld recept en erg lekker. We zetten onze meegenomen drankjes koud en besteden de rest van de avond aan leuke spelletjes spelen.

Als het bedtijd is ruimen we alles op en gaan we via de trap aan de achterkant naar ons slaapverblijf. Hoe leuk! Door de open ramen lig je bijna buiten.

Avondeten bij HIHAHUT
Kratje met ingrediënten voor het diner

Wakker worden in een HIHAHUT

Dat bijna-buiten heeft wel een nadeel: ik ben nogal veel gestoken afgelopen nacht. De muggen hebben ons weten te vinden! Gelukkig kan het de pret van een prachtige locatie als deze niet drukken.

Pannenkoeken met blauwe bessen en bananen als ontbijt bij HIHAHUT

We klimmen weer naar beneden en gaan om de beurt douchen. Als ik onder de douche uit kom is Kelly al begonnen met ons ontbijt: pannenkoeken met bosbessen! Heerlijk. Al snel zitten we te smullen aan de tafel, vooral omdat we nog extra fruit hebben van gisteren.

Helaas is het niet zulk mooi weer vandaag. We blijven lekker lang in onze hut hangen en doen nog een spelletje. Maar uiterlijk 11.00 uur het is echt tijd om uit te checken, dus we gaan toch maar (gehuld in regenjas) terug de roeiboot in. Gelukkig hebben we vuilniszakken mee, zodat we onze tassen ook droog in de boot kunnen leggen.

Bijzonder overnachten in een HIHAHUT tussen het groen aan het water.

De korte weg naar huis

Kelly heeft de kaart en Google Maps goed bestudeerd. En dat blijkt te helpen, want we zijn veel minder lang onderweg dan op de heenweg! Dat is fijn, want het is behoorlijk slecht weer. En de armen zijn een beetje moe en stijf van de dag ervoor. Daarom houden we soms pauze onder een brug, zodat we kunnen schuilen voor de regen.

Terug aangekomen bij het restaurant gaan we snel naar binnen. Opdrogen en een beetje warm worden! Al snel krijgen we gezelschap en horen we mensen die ook in een HIHAHUT gaan slapen. We kletsen dus een beetje (op afstand, aan onze eigen tafels). Er zijn zelfs mensen die in onze hut slapen vannacht, wat grappig!

Bloemen plukken in de zelfpluktuin

Gelukkig klaart het weer wat op. We leggen onze tassen in de auto en besluiten toch nog een stukje met de tandem te fietsen. We gaan nu op pad naar een andere pluktuin. Nu niet om fruit te plukken, maar bloemen!

Aangekomen bij bloemenpluktuin De Sfeerstal kun je een mandje en een schaar pakken. Je mag zelf kiezen wat je mooi vind ent een bosje samenstellen. We wandelen eerst rond om een beetje te verkennen en krijgen al snel de smaak te pakken.

Met twee mooie bosjes rekenen we uiteindelijk af en stappen we weer op de fiets. Helaas hebben we nu flinke tegenwind, maar met twee personen kun je best hard vooruit. We maken er een sport van de elektrische fietsen onderweg in te halen!

Een mandje met een gekleurde bos bloemen erin

Terug bij het restaurant is het tijd om ons avontuur af te sluiten. We leggen de sleutels netjes terug en gaan weer naar de parkeerplaats. Wat een hilarische dagen, we hebben meer dan eens ontzettend gelachen. En op die regenbui in de ochtend na hadden we heerlijk weer. Zeker de moeite waard en echt een aanrader!

Wat kost een nachtje in een HIHAHUT?

De hutten staan alleen opgesteld van mei t/m oktober. Je kunt een hut boeken vanaf 99 euro per nacht. Alle hutten zijn voor twee personen.

Het is mogelijk om er een ontbijtbox en een dinerbox bij te bestellen. Je krijgt dan ingrediënten en recepten om zelf te maken in jouw tiny house. Een ontbijtbox kost 15 euro (voor twee personen) en een dinerbox kost 28 euro (voor twee personen). Uiteraard kun je ook zelf boodschappen meenemen of ergens gaan eten als je dat liever wilt.

Wij hebben ons verblijf zelf geboekt en betaald en hebben zowel de ontbijt- als dinerbox besteld.

Wil jij ook bijzonder overnachten in de Nederlandse polder? Lijkt het je dan leuk om te slapen in een HIHAHUT?

Pinterestafbeeldinding: een nachtje in een zelfvoorzienend tiny house
Pin voor later!
Pinterestafbeelding: Met de tandem naar een Hihahut

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen:

Delen of bewaren voor later?