| | |

Reisdagboek Slowakije #1: van Nederland naar Tsjechië

Na een succesvolle reis naar Montenegro waar we een heleboel mooie, maar rustige plekken bezochten, besloten we dit jaar af te reizen naar Slowakije. We gingen in vier weken met de auto vanuit Nederland naar Slowakije en weer terug. In mijn reisdagboeken neem ik je mee op onze reis!

Meisje in gele rok rent richting het marktplein in Brno in Tsjechië.
Op weg naar ijsjes in Brno.

In de eerste week reden we van Nederland via Duitsland en Tsjechië naar Slowakije. Omdat we nog onderweg waren naar Slowakije zijn we vaak verplaatst met onze tent. Maar laten we bij het begin beginnen!

Zondag 14 juli: lange dag rijden door Duitsland

Aangezien we op zaterdag de auto al hebben ingepakt, hoeven we zondag alleen nog de koelkast leeg te maken in onze koelbox en dan kunnen we op pad. De eerste dag staat vooral in het teken van een flink stuk rijden.

Rond 17.30 uur komen we aan op onze eerste camping in Leipzig. Net op tijd, want de receptie gaat om 17.30 uur dicht. Als we hebben ingecheckt zetten we de tent op. Na een rondje hardlopen is het tijd om te eten en te slapen, want een lange dag rijden is vermoeiend.

Het interieur van de Thomaskirche in Leipzig in Duitsland
Thomaskirche in Leipzig

Maandag 15 juli: een dagje Leipzig

Vandaag verkennen we Leipzig! We nemen de bus en de tram naar de stad. Omdat de bus maar heel weinig rijdt, besluiten we gewoon naar de tramhalte te lopen: dat is bijna net zo snel.

We beginnen onze dag met een free walking tour door Leipzig. We gaan in ongeveer 2,5 uur door het centrum. De tour is heel interessant, vooral omdat we nog weinig over de stad wisten voor we op pad gingen.

Na afloop van de free walking tour maken we een korte lunchstop in het bekende Riquet, met een gevel met olifanten. Vooral de warme chocolademelk is echt een aanrader!

Na onze lunch is het tijd om de stad wat beter te verkennen. We gaan naar de Nikolaikirche, die een mooie binnenzijde heeft met veel groen en roze. Een aparte combinatie, maar wel heel mooi. Erna gaan we richting de Thomaskirche, bekend omdat Bach er les heeft gegeven. Deze kerk vinden we wat minder spannend dan de Nikolaikirche.

Oude machines in het Boekdrukkunstmuseum

Hoewel er op maandag niet veel open is, besluiten we toch een museum te bezoeken. We kiezen voor het Stiftung Werkstattmuseum für Druckkunst Leipzig, een museum over de boekdrukkunst. We gaan een stukje met de tram tot we bij het museum zijn. Het museum is heel rustig en het eerste deel is een beetje saai. Maar achter een deur in het volgende deel staat een personeelslid. Deze man is helemaal enthousiast en laat ons zien hoe de letters gegoten werden. Daarna loopt hij mee naar een andere verdieping en krijgen we een demonstratie van allerlei printmachines. Het museum is gelijk een stuk leuker!

Lint in het Stiftung Werkstattmuseum für Druckkunst Leipzig in een printmachine.
De medewerker doet voor hoe de machine werkt in het museum in Leipzig.

We besluiten de dag af te sluiten in de dierentuin van Leipzig, die tot laat open is. We gaan op aanraden van de man bij de entree naar het tropische gedeelte, Gondwanaland, waar een tropisch regenwoud is nagemaakt. Dit is prachtig: we lopen er heel lang rond. De vogels vliegen los en we zien zelfs heel grote vleermuizen en aapjes die door de bomen gaan.

Na dit avontuur in het tropisch regenwoud maken we nog een rondje door de dierentuin hij sluit. We nemen de tram terug de stad in en gaan eten bij restaurant Pilot. Behalve een fijne sfeer kunnen we hier ook lekker eten. Na ons diner doen we nog even boodschappen voor het ontbijt voor we met het openbaar vervoer teruggaan naar de camping.

Vrouw wandelt over een loopbrug in Gondwanaland in Leipzig Zoo.
Door het tropisch regenwoud in Leipzig Zoo.

Dinsdag 16 juli: van Duitsland naar Tsjechië

Als we wakker zijn is Hugo al snel uit bed om te douchen. Hij is nog niet weg of ik hoor geritsel in de tent. En niet veel later zie ik een muis lopen. Ik wacht vol spanning tot hij weg is en ren dan met een hink-stap-sprong de tent uit naar de douche.

Als ik terug ben laat ik Hugo de tent even inspecteren, maar geen muis meer te bekennen. We blijken pal op een muizenhol te zijn gaan staan. Gelukkig laten ze zich niet zien nu er beweging is, dus we pakken in en na een ontbijt gaan we weer op pad.

We rijden nog een flink stuk door Duitsland voor we via een soort drielandenpunt Tsjechië binnenrijden. Hugo is een beetje zenuwachtig dat we nog geen vignet hebben, dus we nemen de eerste afslag die we zien richting een tankstation. Met het vignet op de ruit gaan we weer op pad.

Aankomst in Tsjechië

Op de camping in natuurgebied Český Ráj aangekomen kiezen we een plek, maar we hebben ook honger. We gaan daarom eerst eten voor we de tent opzetten. Dit blijkt een goede keuze, want onze overburen komen terug en die zetten gelijk harde muziek op. We verplaatsen naar een andere plek op de camping en zetten de tent op.

Na even relaxen met een boek koken we wat. Hoewel ik geen zin meer heb haalt Hugo me toch over om nog even te bewegen, dus we gaan nog een rondje hardlopen. Het koelt flink af in de avond, dus na het hardlopen gaan we onze warme slaapzak in.

Meisje kijkt uit over Prachov Rocks in Český Ráj of het Boheems Paradijs in Tsjechië in de zon
Uitkijkend over Prachovské Skály.

Woensdag 17 juli: wandelen tussen de rotsen

Waar het in de avond nog koud was, is het nu heel warm: onze tent staat vol in de zon. We zijn dus al vroeg uit bed. Na het ontbijt kunnen we op pad: vandaag gaan we wandelen.

We rijden naar het dorp Prachov. Český Ráj betekent Tsjechisch Paradijs (maar in het Nederlands noemen we het Boheems Paradijs), dus dat belooft veel goeds. We gaan vandaag naar Prachovské Skály, beter bekend als Prachov Rocks. Al voor we in Prachov zijn staat de parkeerplaats van dit stuk natuur aangegeven, dus we slaan af. Als we geparkeerd hebben moeten we toegang betalen voor het park. Hier moeten we even wachten, maar gelukkig is het erna niet meer druk.

Rotsen en trappen

We kiezen voor de groene, langere route. We hoeven niet ver te lopen of we zien de rotsen al staan! Wat een prachtig gezicht. De route laat ons tussen de rotsen omhoog gaan naar uitzichtpunten, weer omlaag en zelfs door heel smalle paadjes tussen de rotsen door. Het is heel leuk, maar soms een beetje druk. Het zou beter zijn om heel vroeg in de ochtend te beginnen.

De smalle paden tussen de rotsen van Prachovské Skály in Cesky Raj of Boheems Paradijs in Tsjechië.

Bij een uitzichtpunt eten we onze meegebrachte lunch op, voor we weer verder lopen. Als we het hele rondje gehad hebben gaan we nogmaals, maar nu voor de kortere gele route. Die loopt langs een ander deel van de rotsen. Deze route is goed te doen, hoewel er aan het einde wel een aantal steile trappen omlaag zijn. Omdat sommige mensen denken dat het handig is hier met kinderwagens te lopen, moeten we soms wat langer wachten.

Sprookjeskasteel

Helemaal terug bij de ingang gaan we even bij een restaurantje zitten met drankjes en taart om even uit te rusten. We besluiten nog wat rond te rijden in de omgeving. We brengen een kort bezoekje aan het dorpje Hrubá Skála. Het dorpje is heel druk en het kasteel stelt eigenlijk weinig voor. Maar ze hebben er wel een onwijs mooie Rapunzeltoren, dus dat maakt voor mij veel goed.

Met bladeren bedekte Rapunzel toren op de binnenplaats van het kasteel in Hrubá Skála.
Rapunzeltoren in het kasteel in Hrubá Skála.

We rijden terug naar de camping, waar we eten koken en nog even een drankje doen in het café op de camping. Gelijk een goede manier om stiekem wat dingen in de oplader te doen, want we kamperen zonder stroom. Nadat alle plannen voor de volgende dag rond zijn, is het tijd de tent weer op te zoeken.

Donderdag 18 juli: op weg naar de tweede stad van Tsjechië

Het is weer tijd om in te pakken, want we gaan weer door naar de volgende bestemming. Er is nog even commotie op de camping, want er loopt politie rond. Het blijkt dat bij onze buren vannacht laptops zijn gestolen. Gelukkig hebben wij dat niet bij ons en zijn we ook overgeslagen.

Als we zijn ingepakt rijden we het Boheems Paradijs uit richting Brno. We hebben een camping redelijk in de buurt van de stad. Maar als we aan komen rijden lijkt dit niet echt een camping te zijn… We zien alleen een groot openbaar buitenzwembad. We gaan het toch vragen. Helemaal achterop het veld is een afgezet grasveldje (de camping dus) waar we onze tent mogen opzetten. Er staat één andere tent. Een beetje apart, maar heel goedkoop: het kost slechts 5 euro per nacht. We kopen douchemuntjes en gaat de tent opzetten.

Verdwaald in de bossen

Als we klaar zijn is het tijd om weer een stuk te gaan hardlopen. Echter raakt onze navigatie helemaal de weg kwijt en lopen we door stukken bos en over rare stukken weg. Het is dus meer een wandeling dan hardlopen. Gelukkig komen we uiteindelijk toch weer bij de camping uit.

Maar dan is er de volgende verrassing: met de douchemuntjes komt er ijskoud water uit de douche… We betalen blijkbaar voor water, niet voor warm water. Na deze tegenvaller hebben we wel een uitje verdiend. We zoeken een restaurant in de buurt op en gaan hamburgers eten bij Surfbar aan een meer in de buurt.

Na het eten rijden we terug naar de camping. Zo in het donker is het wel een beetje eng, want onze overburen zijn er niet. We zijn dus helemaal alleen op het terrein. Ik hoop dus maar dat ik vannacht niet naar de wc hoef en het hele donkere grasveld over moet.

Vrijdag 19 juli: op ontdekkingstocht in Brno

Gelukkig heb ik de nacht overleefd zonder enge bezoekjes aan het toiletgebouw. We gaan snel op pad, zodat we op tijd in Brno zijn voor de free walking tour. We zijn op het nippertje op tijd, maar kunnen nog mee. De tour is heel interessant en Brno is een verrassend leuke stad. Na afloop wil ik nog duizend dingen doen, maar we beginnen met een pastalunch bij Jean Pauls Bistro. Er is een vriendelijke jonge ober die ons helpt met de Tsjechische menukaart. We krijgen ons eten snel, dus we staan ook zo weer buiten.

Omdat het weer wat minder begint te worden besluiten een bezoek te brengen aan de ondergrondse kelders van Brno, die me doen denken aan de kelders in Arnhem. We krijgen een Engelse audiotour, omdat de gids alles in het Tsjechisch doet. Het is een lang gangenstelsel dat op het diepste punt wel 12 meter onder de grond zit. Na drie kwartier komen we aan de andere kant van het marktplein van Brno weer boven.

De ondergrondse gangen en kelders  onder het marktplein in Brno.
De ondergrondse kelders in Brno.

In de folder die we aan het eind krijgen zie ik dat ze in Brno ook een ossuarium hebben, waar ze beenderen bewaren. Dit vind ik altijd erg fascinerend (ja, ik ben een beetje raar), dus we gaan op zoek. Het is even zoeken, maar dan vinden we de trap die ons naar het ossuarium brengt. Het is niet heel groot, maar de manieren waarop alle botten bewaard worden is bizar.

Storm en fonteinen

Na dit wat lugubere uitstapje gaan we richting het kasteel van Brno. Hiervoor lopen we door een park de heuvel op. Boven doen we een rondje om het kasteel. We vinden het stiekem niet heel spannend en gaan een drankje doen op een terras. Dan breekt plotseling een storm uit, dus we vluchten naar binnen. Als de storm weer een beetje voorbij is lopen we de burchtheuvel weer af richting het kasteel.

We eten die avond bij Forky, wat ik heel grappig vind, want we zijn vlak voor de vakantie naar Toy Story 4 geweest. Na onze burgers en frietjes wandelen we nog langs de magische fonteinen die de gids heeft aangeraden. Ze hebben hier een fontein die woorden en dergelijke maakt: heel apart. Na een tijdje gefascineerd te hebben gekeken nemen we de tram terug naar de auto.

Veganistische hamburger en frietjes bij restaurant Forky in Brno in Tsjechië.
Vegan frietjes en hamburger bij Forky in Brno.

Zaterdag 20 juli: een extra dagje Brno

Het is weer tijd om in te pakken, want we gaan vandaag naar onze echte bestemming: Slowakije! Maar omdat we Brno heel leuk vonden, besluiten we nog een ochtend in de stad door te brengen.

We parkeren onze auto nu in de stad. We hebben een bijzondere parkeergarage waarbij onze auto verdwijnt met een soort lift. Gelukkig sprak de Tsjechische handleiding op de muur boekdelen… Als we gefascineerd hebben staan kijken, gaan we toch maar weer de stad in.

Meisje loopt door de straten in Brno in Tsjechië met gekleurde huizen aan weerszijden.

Om te beginnen gaan we naar het klooster van de Kapucijnen, beroemd om de crypte met gemummificeerde monniken. Alsof we nog niet genoeg lichamen hadden gezien. Maar ik vind deze mummies toch wel een beetje creepy, want je kan echt nog zien dat het mensen zijn.

Om ons bezoek aan Brno af te sluiten gaan we nog even lunchen bij Kafec. De bediening is erg traag, maar na heel lang wachten krijgen we ons eten dan toch. Gelukkig is het wel lekker.

Op weg naar Slowakije

We gaan terug naar onze supersonische parkeergarage en gelukkig is het toch echt onze auto die weer uit de garage komt. We rijden Tsjechië uit en zijn al vrij snel in Slowakije en bij onze camping, Park Karpaty. Het is een beetje een aparte camping met smalle plekken en het staat heel vol. We kunnen nog wel ergens staan, dus we zetten de tent maar op.

Fontein in Brno die woorden, cijfers, letters en vormen maakt.
De gekke fontein in Brno die cijfers maakt.

Door de hitte is dat een flinke klus en erna gaan we even lekker zitten en eten. Als het wat afkoelt gaan we een stuk hardlopen. Rondom deze camping is zelfs een hardlooproute. Aan het einde van het rondje schrik ik me rot, want voor me steekt plotseling een hert de weg over. Tijdens het tweede rondje zien we weer twee herten, ditmaal steken ze een stuk rustiger over.

Tot mijn grote vreugde heeft deze camping wel gewoon warm water, dus dat belooft veel goeds!

In het volgende deel zijn we dan eindelijk aangekomen in Slowakije!

Ben jij weleens in Tsjechië geweest? Wat was jouw favoriete plek?

Delen of bewaren voor later?